AARHUS. Fredericiagade. Da gaden blev halveret


AARHUS. Fredericiagade, set fra Jægergaardsvej
Postsendt ca. 1908
Fotograf Monsrud

Fredericiagade er i dag en mindre lidt indeklemt og smal gade mellem Jægergaardsgade og Hallssti. Gaden består af små byhuse på begge sider.

Nysgerrige vil opdage, at gaden ikke har numrene 1-13 , men at nummerrrækken begynder ved Hallssti med numrene 14 på højre side og 15 på venstre side.

I 1923 måtte husene, der bar de tidligere numre, nemlig lade livet, da Banegraven i forbindelse med renovering af hele Banegårdspladsen skulle udvides. De pågældende huse blev simpelthen jævnet med jorden. Den jord, der blev tilovers fra udgravningen, blev i stedet på tipvogne kørt til Banegaardspladsen, hvor de store jordmængder tjente et andet formål. Hele niveauet på Banegaardsplads blev nemlig hævet 6-8 meter, hvorved både Ryesgade og M.P. Bruuns Gade blev jævnet noget ud. Det kan man tydeligt fornemme, hvis man i dag står på Banegårdspladsen og kigger op langs disse to tilstødende gader. Ved udjævningen undgik sporvognene, der skulle ad de to gader, de hidtil temmelig stejle opkørsler fra Banegårdspladsen.

Motivet på postkortet er taget fra Jægergaardsgade 39 (dengang Jægergaardsvej) og ned ad Fredericiagade mod Hallssti.

Jeg kan tilføje, at min farforældre Marius og Sofie Eriksen, som jeg i øvrigt aldrig har kendt, i 1910 ejede og  boede i Fredericiagade nr. 6 på 1. sal.  Den ejendom hørte så til blandt de, der måtte lade livet i 1923.

 

AARHUS. Karrébygning ved Harald Jensens Plads

 


de Mezas Vej og Ingerslevs Boulevard
Ikke postsendt
Stender. Aarhus 226

Når man kommer til Aarhus fra syd dukker denne karrébygning op umiddelbart efter man har passeret Harald Jensens Plads, der ligger til højre for motivbilledet.

Karréen støder op til Ingerslevs Boulevard, Vejlegade og de Mezas Vej. Ned ad de Mezas Vej til venstre anes nederst i billedet Alpehuset på Frederiksbjerg Torv. Og ned ad Ingerslevs Boulevard anes for enden af bebyggelsen Sct. Lukas kirke.

Hvis vi skal have tidsfæstet postkortet, skal vi først og fremmest efter 1919, hvor karrébygningen blev opført som den yderste Aarhus-bebyggelse mod syd ud langs Frederiks Allé.

Sct. Lukaskirke er indviet 1926, så vi skal også i tiden derefter.

Bygningens majestætiske opgang forrest, dengang Harald Jensens Plads 1 A, er i dag muret til og flyttet omkring hjørnet på Ingerslevs Boulevard. Til venstre for opgangen var der i mange år en større købmandsforretning, mens der var mejeriudsalg i forretningen til højre herfor. Senere rummede lokalerne Marselisborg Apotek, og i dag har ejendomsmæglerkæden John Frandsen taget hele området i brug.

Foran nr. 1 A holder et hestespand, ligesom bilen på Ingerslevs Boulevard godt kan minde om en bil fra 1930´erne.

Jeg vover det ene øje og tidsfæster motivet til 1931 +/- 5 år

ÆRØSKØBING. Det gamle Apoteks bygning og skæbne


ÆRØSKØBING
APOTHEKET
Ikke postsendt
C. Th. Creutz. 78646

Postkortet viser den maleriske apoteksbygning i Vestergade 44-46 i Ærøskøbing på Ærø. Bygningen, der er fra 1784, er fredet.

Huset hører til én af byens flotteste bygninger og har mange fine detaljer.

I  mindre øsamfund er der ofte en skarp tone og stemning mellem de største byer. Således også på Ærø, hvor de to ubestridt største byer er Marstal og Ærøskøbing. Begge byer har ambitioner om at være den førende på øen, gerne på den andens bys bekostning.

Indtil 2008 var der 2 apoteker på øen, en i hver by.

I  2008 blev apoteket i Ærøskøbing nedgraderet til et apoteksudsalg, mens apoteket i Marstal bevarede sin status som ”rigtigt” apotek. Det gav næring til nye meningsudvekslinger mellem de to byers borgere.

Ordningen med apoteksudsalget fungerede indtil år 2016, hvor apoteker Hanna Magnussen, som havde drevet butikken i Ærøskøbing siden 2008, tog konsekvensen af den manglende omsætning og lukkede. Ærøborgerne kan dog stadig afhente medicin i et håndkøbsudvalg i byen.

I dag er der indrettet Pension i Det gamle Apotek. Pension Vestergade No. 44 drives af Susanna Greve, der kan fortælle, at Ærø de sidste 5 år har oplevet en opblomstring, fordi det er blevet til en bryllupsø. Vordende brudepar – især fra udlandet – søger til øen hele året for at blive gift ”på dansk”, hvilket har betydet en vækst for øens hotelliv. Således også for Det gamle Apotek

Her kan ses flere postkort fra Ærø

 

AARHUS. Aarhus Mølles historie


AARHUS. Mølleengen. Aarhus Mølle
Ikke postsendt
W.K.F. 433 

Aarhus Mølle lå indtil for ca. 100 år siden ca., hvor Vester Allé og Museumsgade deler hjørne i dag. Møllens historie går helt tilbage til 1300-tallet. Den blev drevet af vandkraft indtil 1861, hvor den gik over til damp som drivmiddel.

Området omkring møllen var dengang et engområde, der var oversvømmet fra den nærtliggende Aarhus Aa. Senere kom Slusebroen til og området blev opdæmmet. Navnet Mølleengen bruges stadig af mange aarhusianere og omfatter tillige området omkring Museumsgade, Marstrandsgade og Thorvaldsensgade.


Aarhus. Vester Allé. Slusebroen
Ikke postsendt
W.K.F. 523

I den tid, møllen blev drevet med vandkraft, brugte man Aarhus Aa som kilde til vandet. Aaen blev på det stykke også kaldt for Mølleaaen.

Aarhus’ borgere og bønder havde pligt til at benytte Aarhus Mølle, hvor de skulle betale afgift af det korn og malt, de fik malet. Der blev malet mel på møllen frem til 1873. Mølledriften ophørte helt i 1913.

Aarhus Mølle blev i 1846 overtaget af Andreas Severin Weis, som var forretningsmand. Weis var også meget interesseret i kunst, og sammen med sin kone, Bertha Magdalene Weis førte han en husholdning, der blev samlingssted for kulturlivet i byen. Her mødtes kunstnere, musikere og andre af byens borgere. I 1875 skænkede Weis en grund, hvorpå Aarhus Museum blev bygget.

I 1926 blev møllen testamenteret til Den Gamle By, hvor den stadig kan beses.

Området, der blev inddæmmet, kom som sagt til bl.a. at huse Aarhus Museum, som i dag i folkemunde stadig benævnes ”Huset”. Museumsaktiviteterne er dog siden overflyttet til Aros, der ikke ligger langt fra området.

Aarhus Hovedbibliotek kom også til at ligge på grunden – i Mølleparken – men  blev i 2015 flyttet til DOKK1 på Havneområdet.